ANBI-status

Beleidsplan ANBI

RSIN/fiscaal nummer: 003017576
KvK: 40 44 55 10

Doelstelling
Het verstrekken of doen verstrekken van onderwijs op gereformeerde grondslag.

Missie en visie
CBS De Akker is een christelijke basisschool op reformatorische grondslag. De oprichting van de vereniging en het stichten van een school in 1905 komt voort uit de gevoelde noodzaak om onze kinderen onderwijs te geven overeenkomstig de christelijke levensovertuiging. De vereniging is gegrond op Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid en ontleent daaraan de beginselen voor het onderwijs aan de kinderen. Dit betekent dat al het onderwijs is gegrond op de Bijbel. De Bijbel is Gods Woord en is richtinggevend voor al ons doen en laten. Vanuit Gods Woord worden normen en waarden gegeven die als een kader werken voor onze lesstof en de visie bepalen op de mens en de maatschappij. Binnen dit kader wil De Akker een zelfstandige en sterke basisschool zijn. Onze school kent sinds de oprichting in 1905 een ruim beleid voor de toelating van kinderen. Dat betekent dat elk kind van ouders die de grondslag van onze school respecteren welkom is.
Sinds 1984 heet onze school "De Akker". Geïnspireerd door de gelijkenis van de zaaier in Mattheüs 13, kozen we deze naam.
Onze school staat in 'de Bollenstreek'. Een gebied in Nederland waar veel bloembollen worden gekweekt. In het voorjaar wordt dit zichtbaar door de talrijke, gekleurde bloembollenvelden om ons heen. Alles groeit en bloeit!

Kernactiviteiten
1.    Handhaving van het stabiele kwaliteitsprofiel van de school door middel van evaluatie van resultaten en verwijzingspercentages en het gebruiken van actuele lesmethoden;
2.    Verdergaande implementatie en monitoring van in gang gezette ontwikkelingen op het gebied van aanvankelijk taalonderwijs, ICT, Passend Onderwijs en professionalisering door middel van zogenaamde Leerteams in de richting van een professionele leergemeenschap;
3.    Adequate en weloverwogen afstemming van schoolontwikkeling op algemene ontwikkelingen in maatschappij en onderwijsland. Speerpunten zijn differentiatie, ontdekkend leren, rapportage en burgerschap.

Wijze waarop inkomsten worden verworven
De gelden van de vereniging worden verworven door:
•     Vrijwillige ouderbijdragen
•     Bijdragen van kerken en/of particulieren, collecten, giften en schenkingen
•     Inkomsten uit het verenigingskapitaal
•     Rijksbijdragen voor personele bekostiging en materiële instandhouding.
De vereniging heeft een meerjarenbegroting voor de komende vijf jaar, waaruit blijkt hoeveel gelden de komende jaren naar verwachting zullen worden geworven en uitgegeven.

Financiële verantwoording
Zie Jaarverslag.

Vermogensbeheer
Het vermogen wordt beheerd door het bevoegd gezag van de vereniging. Het bevoegd gezag wordt benoemd door de leden van de schoolvereniging.
Het vermogen bestaat uit een publiek deel en een privaat deel. Het publieke vermogen is gevormd uit Rijksbijdragen en wordt besteed aan personele en materiële kosten. Het private vermogen is gevormd uit ledencontributies, bijdragen van kerken/particulieren, collecten, giften en schenkingen. Tot het private vermogen behoren ook de dienstwoning en een drietal appartementen, die huuropbrengsten genereren. Voor een verdere uiteenzetting van de vermogenspositie verwijzen we u naar het Jaarverslag.